Stäng denna sökruta.

Oskarshamns-Nytt

MENY

Aktuellt

Ilska inom SD efter uttalanden om Oskarshamns sjukhus: ”Peter Wretlund fortsätter att sprida fake news”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

Sverigedemokraterna reagerar starkt på regionrådet Peter Wretlunds uttalanden om SD och Oskarshamns sjukhus i Oskarshamns-Nytt.

”Efter att de sverigedemokratiska region- och kommungrupperna i onsdags åter besökte Oskarshamns sjukhus väljer Socialdemokraterna och Peter Wretlund (S) att gå i politisk polemik, istället för att framhålla vikten av sjukhuset”, skriver Sverigedemokraterna i ett pressmeddelande på fredagen.

Peter Wretlund, politiker, socialdemokrat.
Peter Wretlund (S). Foto: Peter A Rosén

– Peter Wretlund fortsätter att sprida fake news och skapa oro hos personal och medborgare när han påstår att SD skulle vilja flytta vårdmakten till Stockholm. Det är ju tvärtom Socialdemokraterna som vill skapa storregioner där makten centraliseras, säger regionrådet Martin Kirchberg (SD).

Regionråd Martin Kirchberg (SD)
Regionrådet Martin Kirchberg (SD). Foto: Region Kalmar län

SD påpekar att det är Socialdemokraterna som de senaste åren har fört en politik som riskerar att avlöva Oskarshamns sjukhus.

”Det var inte SD som 2019 lade ned IVA i Oskarshamn, utan det var Peter Wretlunds parti”

MICHAEL ERLANDSSON (SD), LEDAMOT I REGIONFULLMÄKTIGE

– Det var inte SD som 2019 lade ned IVA i Oskarshamn, utan det var Peter Wretlunds parti. Nu försöker Peter Wretlund ta åt sig äran för de goda resultat som sjukhuset kan uppvisa, trots den styvmoderliga behandlingen från Socialdemokraternas sida. I själva verket är det sjukhusledningens och medarbetarnas gemensamma verk att Oskarshamns sjukhus levererar en förstklassig sjukvård, inte Socialdemokraternas, säger Michael Erlandsson (SD), ledamot i regionfullmäktige.

Michael Erlandsson (SD). Foto: Peter A Rosén

Sverigedemokraterna framhåller också att partiet nyligen väckte ett ärende i regionstyrelsen om att slå vakt om samtliga tre sjukhus i länet.

”Man kan undra över om det är så att Peter Wretlund i själva verket vill skyla över en egen agenda”

MARTIN KIRCHBERG (SD), REGIONRÅD

– Man kan undra över om det är så att Peter Wretlund i själva verket vill skyla över en egen agenda. När vi sverigedemokrater nyligen väckte ett ärende i regionstyrelsen om att slå vakt om samtliga tre sjukhus i länet, då röstade Socialdemokraterna ned det. Det är ju högst uppseendeväckande att Socialdemokraterna inte vill slå vakt om Oskarshamns sjukhus, säger Martin Kirchberg.

”Vi har ett sjukhus som vi kan vara mycket stolta över”

LEIF AXELSSON (SD), GRUPPLEDARE FÖR SD I OSKARSHAMNS KOMMUN

”Sverigedemokraterna betonar att närheten och tillgängligheten till en god och nära vård för alla i Kalmar län kräver att det även för framtiden finns tre välfungerande sjukhus i vår region. Partiet anser det helt centralt att de förtroendevalda tydligt markerar att det inte finns någon som helst tvekan om detta. Om Socialdemokraterna hade gått med på Sverigedemokraternas krav om att stå upp för alla tre sjukhus, så skulle det ge medarbetarna den visshet som i sig själv är en viktig faktor för att utveckla sjukvården framåt i hela vår region. Det skulle också öka tryggheten, tilliten och framtidstron hos våra medborgare. Sverigedemokraterna framhåller att detta är viktigt för framtidstron och attraktiviteten för hela vår region, både då det gäller företags och människors vilja att bosätta sig här och att bli kvar här”; skriver SD i pressmeddelandet.

Oskarshamns sjukhus. Foto: Peter A Rosén

– Sverigedemokraterna kan endast konstatera att Oskarshamns sjukhus gör ett fantastiskt arbete, vilket vi är tacksamma över. Vi har ett sjukhus som vi kan vara mycket stolta över. Avslutningsvis vädjar vi till Peter Wretlund och Socialdemokraterna att hellre göra gemensam sak med oss, så att vi tillsammans kan kämpa för vårt sjukhus. Detta är oändligt mycket viktigare, om vårt sjukhus ska kunna fortsätta att utvecklas. Vårt sjukhus är för viktigt för att offras för politiskt grälande, säger Leif Axelsson, som är gruppledare för SD i Oskarshamns kommun.

Leif Axelsson (SD) talar på ett fullmäktigemöte i Oskarshamn
Leif Axelsson (SD). Foto: Peter A Rosén

Foto: Peter A Rosén (översta bilden)

Shoppingguide