Karin Helmersson (C): ”Horribelt”

Karin Helmersson (C): ”Horribelt”

2021-02-10 0 av Peter A Rosén




LÄNET

”Trafikverket föreslår i en utredning som nu är på remiss att ta bort klassningen av Stångådalsbanan som riksintresse för infrastruktur. En manöver som bara är till för att verket ska frånsäga sig ansvaret för banan”, skriver Centerpartiet i ett pressmeddelande på onsdagen.

”Idag klassas Stångådalsbanans hela sträckning från Kalmar till Linköping som riksintresse för infrastruktur. Det innebär bland annat att underhåll och upprätthållande av en fastställd standard  åligger Trafikverket att utföra. Det finns många synpunkter på hur Trafikverket sköter detta sitt åtagande på Stångådals-/Tjustbanan och andra järnvägar av motsvarande snitt och belägenhet i landet. Men det innebär också att banans anslutning till stambanan i Linköping är garanterad”, skriver Centerpartiet.

Nu har Trafikverket skickat ut en remiss till bland annat länsstyrelsen i Kalmar län där verket föreslår en ändring av klassningen.

”Kan vi inte acceptera”

– Det är horribelt att läsa, säger Karin Helmersson (C), ordförande för Regionala utvecklingsnämnden. Trafikverket vill göra Kalmar län än mer isolerat från omvärlden och det kan vi inte acceptera.

”Trafikverkets förslag kommer i en tid då Region Kalmar län, samtliga kommuner i hela länet, näringslivet och samtliga riksdagsledamöter från länet gemensamt arbetar för att få till en smart och kostnadseffektiv modernisering av Stångådalsbanan”, skriver Centerpartiet.

”Slippa ta ansvaret”

– Det framstår som att i en tid då den nationella politiken ständigt frammanar att vi ska lyfta flöden av gods och persontransport från överbelastade vägar till järnväg och sjöfart att ta bort en för sydöstra Sveriges gods-/persontransporter viktig del som ett riksintresse. Denna omklassificering får inte bli ett sätt för staten och Trafikverket att slippa ta ansvaret för Stångådalsbanans upprustning och för dess anslutning till stambanan i Linköping, säger Anders Åkesson (C), riksdagsledamot för Kalmar län och vice ordförande i Riksdagens Trafikutskott.

ARKIVFOTO

PETER A ROSÉN