Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Läraren: Tyvärr är det alldeles för många som tror att det räcker med att läsa på till ett prov dagen innan

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÖRDAGSKRÖNIKAN

Den blomstertid nu kommer…  så småningom.

Det grönskar något alldeles fantastiskt i naturen just nu och egentligen så har väl blomstertiden redan kommit till viss del.

Men just psalmen ”Den blomstertid nu kommer” brukar ju sjungas vid skolavslutningar och där är vi inte riktigt än – även om tiden dit kommer att gå fort.

Dagens och kommande veckors lördagstexter kommer förmodligen bli av den kortare varianten eftersom jag nu går in i en av de intensivaste perioderna under mitt arbetsår i skolan. Det finns ett talesätt i skolvärlden som lyder ”det man inte hunnit innan påsk hinns inte med överhuvudtaget”. Visst, det är väl att ta i men symboliserar ändå det faktum att tiden från påsklovet fram till terminsslut verkar gå mycket fortare än annan tid.

Betygssättning

Naturligtvis handlar det om att ämnena och kurserna går mot sitt slut och då är det dags för betygssättning. En grannlaga uppgift för alla lärare där man ska väga elevernas prestationer mot de av skolverket mer eller mindre tydliga kunskapskraven.

Att sätta betyg är en myndighetsutövning och något jag tar på största allvar. Därmed inte sagt att det är den roligaste delen av mitt arbete, men det är förstås viktigt att göra en rättvis och objektiv bedömning så att betyget blir rätt, vare sig för högt eller för lågt.

”Oftast är det inte så svårt att avgöra betyget för en elev, man har ju varit med ett tag nu”

THOMAS WENNERKLINT, KRÖNIKÖR

Oftast är det inte så svårt att avgöra betyget för en elev, man har ju varit med ett tag nu. bland kan det dock vara så att en elev under kursens gång gjort en mindre bra insats på något område eller kunskapskrav, medan man i övrigt ligger på en högre nivå. Då kan man som lärare erbjuda möjligheten att så att säga ”reparera” skadan genom att göra ett kompletterande prov.

Ibland misstolkar elever detta och tror att om man presterat på E-nivå under hela kursen så kan man ändå ”komplettera ”sig till exempelvis ett C. Det är däremot inte vare sig rimligt eller möjligt.

Ganska vanligt

Däremot är det ganska vanligt att elever behöver komplettera för att nå betyget E. Det handlar om att man har inte har lämnat in uppgifter och rapporter eller att man inte klarat eller missat skrivningar. Detta är till och med lite för vanligt.

Man försöker ju förklara för elever att det är viktigt för deras egen skull att de gör saker i tid och att de verkligen utnyttjar lektionstiden effektivt.

”Ett tufft uppvaknande för många”

Tyvärr är det alldeles för många som tror att det räcker med att läsa på till ett prov dagen innan. De upptäcker så småningom att det inte är en vettig strategi. Men det blir ett tufft uppvaknande för många.

Käftsmäll

Det här är lite vanligare på högstadiet men förekommer även på gymnasiet. I högstadiet går det att så att säga ”komma undan” med den här strategin om man har lätt för att lära sig, men om man tar med sig samma strategi till gymnasiet så åker man på en käftsmäll. Där håller det inte att ”chilla” på lektionerna mellan proven och inte läsa något hemma.

På högstadiet är det viktigt att man lär sig att just plugga, alltså att man lär sig att lära. Att man hittar en framgångsrik strategi som man kan ta med sig till gymnasiet.

”En del har lyssnat, andra inte”

Min kollega Dennis och jag håller just nu på att ”dressera” elever i årkurs sju där Dennis har fysik och jag kemi och biologi. Under året har vi varit griniga gubbar som krävt ordning och reda och att de ska arbeta på lektionerna.

Vi har också försökt förklara varför vi gjort så.

En del har lyssnat, andra inte.

Nu har vi sammanställt alla uppgifter som elever inte gjort klart, dokumenterat, skrivit betygsvarningar och extra anpassningar och nu har vi ordnat med obligatoriska stödlektioner till de elever som har saker efter sig. Då kan vi hjälpa dem att bli klara med sina restuppgifter innan vårterminens betyg ska sättas och de slipper ha med sig en ”ryggsäck” in i årskurs 8.

”Man får ta konsekvenserna av det man gjort eller kanske rättare sagt – inte gjort”

En del blev väl inte så nöjda med extra stöd eftersom deras klasskompisar som är klara blir lediga. Men så är det ju i livet, man får ta konsekvenserna av det man gjort eller kanske rättare sagt – inte gjort.

Kastat bort sin tid

Tyvärr har ju en del elever bokstavligen kastat bort sin tid genom att pyssla med annat under lektionstid – och nej, det är inte möjligt att som lärare ha fullständig koll på allt vad som görs – eller genom att springa på toaletten i tid och otid. Dessutom har man inte gjort något hemma eller ens bemödat sig om att läsa på inför prov.

”En del elever har inte så lätt för sig och behöver mer hjälp eller mer tid”

Egentligen finns det flera orsaker till varför man har saker efter sig, det är ju långt ifrån alla som är lata. En del elever har inte så lätt för sig och behöver mer hjälp eller mer tid.

Hur som helst så innebär ju en massa kompletteringar en hel del merjobb som tillsammans med ordinarie betygssättning och allt annat som ska ske i slutet av läsåret tar mycket tid.

Så nu det är bara att kavla upp ärmarna!

För innan vi vet ordet av är det dags att brista ut i sång på skolavslutningen.

Hej och hå!

Ha en trevlig helg!

/Thomas

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS