Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Lördagskrönikan: ”Vad är det för fel på att vara medelålders och jävligt irriterad?”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÖRDAGSKRÖNIKAN

Som ni kunde läsa förra veckan fyllde jag 50 och det var en trevlig dag med en hel del gratulationer.

Det betyder och värmer mer än man tror före födelsedagen.

En hälsning hade en bifogad bild på komikern Ronny Eriksson och en textrad från ett av hans uppträdanden:

”Inte är jag ung och arg längre, men vad är det för fel på att vara medelålders och jävligt irriterad?”.

Ett bra citat tänkte jag.

Ni som minns förra årets etta på ON:s krönikelista 2020 vet att jag minsann redan tränat på att vara trött och irriterad på saker.

”Det var ju bara en tidsfråga innan jag skulle bli irriterad på Postnord”

THOMAS WENNERKLINT, KRÖNIKÖR

Det var ju bara en tidsfråga innan jag skulle bli irriterad på Postnord.

Nu är jag ju inte precis ensam om att inte vara förtjust i det företaget, de har ju figurerat ganska ofta i mindre smickrande sammanhang i medier de senaste åren.

”Bastuba till fel stad”

Har de inte slarvat bort paket så har de haft sönder något värdefullt eller levererat en bastuba till fel stad.

2017 tappade Postnord bort en urna innehållande kvarlevorna av en kremerad kvinna.

Urnan låg inslagen i ett paket som skickats från en begravningsfirma i Tyskland till släkten i Sverige.

Nåja, det blir tröttsamt om man ska räkna upp alla fadäser och personligen har jag inte blivit av med något värdefullt även om ett och annat brev försvunnit på vägen eller tagit lite väl lång tid på sig för att nå destinationen.

”Det går nog nästan fortare att cykla med ett vykort från Oskarshamn till Helsingborg än att skicka det med posten”

Det går nog nästan fortare att cykla med ett vykort från Oskarshamn till Helsingborg än att skicka det med posten.

För en tid sedan hörde jag att Postnord höll på med ett försök i en del postnummerområden i Skåne.

Man skulle på försök dela ut post varannan dag.

Sug lite på den meningen.

ag kunde inte släppa det, man skulle alltså försöka dela ut brev varannan dag.

Varför då?

Tja, lite raljant skulle man ju kunna tänka sig att det är för att de inte lyckas göra det varje dag…

Man kanske istället rentav skulle försöka dela ut brev så fort man kan…

Man funderar ju på om de ska skära ner på personal och ska de som blir kvar då istället få dela ut post i två olika områden, fast varannan dag då.

Vad jag förstår så skulle däremot paket delas ut varje dag, vi skickar ju allt färre brev och beställer mer paket via nätet som ska transporteras.

”Postnords vägar äro outgrundliga”

Ja, Postnords vägar äro outgrundliga, precis som paketens väg genom Sverige – när jag  har ett paket som är på väg till mig kan jag (oftast) följa dess väg genom landet och många paket är mer beresta än självaste gåsapågen Nils Holgersson.

På Postnords hemsida kan man läsa att ”utrullningen av så kallad varannandagsutdelning går vidare i region Syd. Det innebär att alla mottagare med postnummer som börjar på 2 från och med den 1 februari 2021 får sina brev, tidningar och reklam varannan dag. Paketleveranserna påverkas inte av förändringen.”

Man påpekar att processen varit noggrann, har utvärderats noga och inget har lämnats åt slumpen. Bland annat har man ”under pilotperioden identifierat och genomfört förbättringar i utdelningsmodellen, främst kopplat till arbetsprocesserna.”

”Gärna snabbt!”

Flosklerna står som spön i backen.

Hur vore det om man förbättrade service och leveranspålitlighet?

Vi vill att det vi skickar ska komma fram – gärna snabbt!

Det handlar väl i vanlig ordning om att spara pengar.

På tal om pengar; 2017 kostade ett frimärke, eller brevporto, sju kronor. Den första januari i år höjdes priset från elva till tolv kronor.

På fyra år har portot alltså ökat med fem kronor – en höjning på över 70 procent.

Antagligen skickar vi för lite brev och då höjer man portot för att det ska bli mer lönsamt.

I julas kostade julfrimärken tio kronor styck, det lär vara elva i december…

Nu ska jag inte vara för hård mot PostNord.

”Kan vara jättesnabba”

De kan vara jättesnabba också!

I måndags fick jag en avi, jag hade ett rekommenderat brev att hämta på Coop Flanaden.

”Åh, kanske ett paket till mig på min födelsedag”, men nej, det var dotterns studentmössa.

I tisdags, alltså dagen efter, får jag ett nytt brev från PostNord: ”Påminnelse. Du har ett paket, ankom 29 januari och ligger kvar till den 12 februari.”

Jag tänkte att det inte kunde vara samma paket som jag fått avi om dagen före, men om det inte var det så hade jag ju inte fått någon ordinarie avi.

Nåja, jag åkte till Flanaden igen och mycket riktigt handlade det om samma försändelse.

”Marigare”

Så dagen efter jag fått avin om paketet får jag alltså en påminnelse? Då är det minsann bråttom och brinner i knutarna, hämta paketet fort som f-n. Men att få ut ett vykort till Hultsfred på en dag är marigare.

Ett annat exempel: Jag är kassör i Mönsterås Handbollsklubb och vi har en postbox där de för övrigt har minskat på tiderna då man kan komma åt boxen.

Jag var där 16.40 i torsdags, men 16.30 låste de dörren. Det är inte ens bemannat mer än ett par timmar varje dag, men nu måste de låsa dörren in till postboxarna redan halv fem… Det är inte gratis att ha postbox heller och det är bråttom att betala fakturan.

Sagda faktura hade kommit i början av januari och jag hade inte hämtat posten på ett par dagar. Då ligger både faktura och påminnelse för densamma i boxen.

Mindre än fyra dagar efter förfallodag låg alltså en påminnelse i posten – snabbt jobbat PostNord – ni kan ju om ni vill.

”Ingen bra affär, Maud Olofsson”

Här måste jag påpeka att man ska betala sina räkningar i tid och att alla brevbärare jag mött är trevliga och tjänstvilliga människor, men organisationen Postnord… nej, det var ingen bra affär, Maud Olofsson.

När jag ändå är irriterad så ska jag ta upp tid som slösas bort i onödan. Under höst och vinter har jag varit i kontakt med min hälsocentral på grund av sömnproblem.

”Icke”

På tre besök och en telefontid har jag träffat fyra olika läkare, alla trevliga, men det hade varit skönt med en och samma.

Vid ett besökstillfälle hade jag tid 8.00 på morgonen.

Kanon, då är jag först och slipper vänta… Icke.

Klockan 8.25 frågade jag på expeditionen om det hade blivit något fel. Sköterskan gick då och knackade på läkarens dörr och jodå, han var där. Jag hörde sköterskan säga lite syrligt ”din FÖRSTA patient undrar…”

Häromdagen hade jag fått en telefontid för uppföljning. ”Läkare XX ringer upp dig ca 9.15”.

”Nu vet jag att cirka 9.15 betyder 10.45”

Nu vet jag att cirka 9.15 betydde 10.45.

Det var ren tur att jag kunde svara mellan ett par lektioner.

Det hade tydligen ”hänt något” och det kan jag visserligen köpa, men man läser på baksidan att ”Om tiden inte passar måste du avboka och boka en ny tid”.

Jo, MEN HUR VET JAG ATT TIDEN INTE PASSAR när den inte är speciellt precis.

Om man inte avbokar och inte svarar får man naturligtvis betala… det räknas som uteblivet besök…

”Ta ledigt ett par timmar”

Så får ni en telefontid – ta ledigt ett par timmar i anslutning till det angivna klockslaget.

Nähä, nu ska jag ta en promenad och sluta irritera mig på små och stora saker för en stund.

Ta hand om er! Håll ut och håll avstånd!

/Thomas

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS